Novice se ne pišejo same. Podpri Lokalne!
Pri Lokalnih Ajdovščina dnevno skrbimo za pestrost vsebin, urejanje rubrik in objave na socialnih kanalih. So vam Lokalne všeč?
Tako nas lahko podpreteAjdovsko podjetje Pipistrel še naprej orje ledino pri razvoju električnega letalskega prometa. V okviru projekta Hypstair so razvili 200-kilovatni pogonski sklop, ki zagotavlja moč, enakovredno tisti, ki jo proizvajajo batni motorji, tipični v uporabi na letalih splošne kategorije.
Velik preboj v smer letalskega prometa na električni pogon se je zgodil 9. februarja 2016 z zagonom do sedaj najmočnejšega letalskega hibridno električnega pogonskega sklopa znotraj projekta, ki ga vodi ajdovski Pipistrel.
Hibridno električni pogoni so nova zvrst letalskih pogonov, ki podaljšujejo doseg popolnoma električnih letal in so hkrati tihi ter okolju prijazni. V okviru projekta HYPSTAIR razviti 200-kilovatni pogonski sklop zagotavlja moč, enakovredno tisti, ki jo proizvajajo batni motorji, tipično v uporabi na letalih splošne kategorije. Obratuje lahko v treh načinih: izključno električni, ki kot vir moči uporablja baterije; način, ki uporablja izključno generator; in hibridni način, ki pri delovanju združuje oba vira energije. Vse komponente pogonskega sklopa, ki jih je razvilo podjetje Siemens v okviru projekta, predstavljajo vrhunec tehnologije na področju letalskih pogonov. Pogonski motor, ki zagotavlja 200 kW vzletne moči in 150 kW stalne moči, in generator, ki nudi 100 kW moči, se odlikujeta z energijsko gostoto večjo od 5 kW/kg in dvojnim navitjem s štirimi regulatorji moči, kar zagotavlja poprej nedosegljivo zanesljivost obratovanja.
Še en dodatni element te edinstvene inovacije je uporabniški vmesnik, zasnovan z namenom poenostavitve ravnanja z zahtevnim pogonskim sklopom. Za dodajanje moči zadostuje ena sama ročica s haptičnim povratnim odzivom, za nadzor nad stanjem in delovanjem pogonskega sklopa pa služi novi integrirani večnamenski prikazovalnik, namensko razvit v sklopu projekta. Obsežnemu laboratorijskemu testiranju vseh komponent in integraciji sistema na trup letala je nato sledil uspešen zagon, pri katerem so na sedežu podjetja Pipistrel v Ajdovščini preizkusili vse načine pogona tako pri nizkih kot tudi visokih močeh. Namensko je bil razvit tudi poseben petkratki propeler, ki ima največjo učinkovitost že pri nizkih obratih in se ponaša z nizko ravnjo hrupa. Preizkus vzletne moči je bil izveden ob skupni uporabi generatorja, ki ga poganja turbinsko polnjen agregat, in namensko razvitih visokozmogljivih baterij, ki omogočajo hitro praznjenje.
Ivo Boscarol, direktor podjetja Pipistrel, pravi: "Ponosni smo na vlogo, ki jo predstavlja projekt HYPSTAIR na področju razvoja električnega letalstva. Prikazuje verjetnost, da bo generalno letalstvo v prihodnosti lahko električno in potrjuje mojo idejo in vizijo ter razvojno strategijo podjetja Pipistrel. Mi smo bili prvi, ki smo razvili štirisedežno letalo – Panthero, ki je lahko opremljeno s tremi različnimi pogoni: bencinskim motorjem, električnim pogonom ali hibridnim pogonskim sklopom. Projekt HYPSTAIR predstavlja velik korak v smer letalstva na hibridni pogon in s tem veliko priložnost za Pipistrel in druge proizvajalce letal generalne aviacije.«
Frank Anton, začetnik in vodja razvoja električnega letalstva v podjetju Siemens, dodaja: "Siemens razvija letalske električne pogonske sisteme z najboljšim razmerjem med močjo in težo. Samo z inovacijami lahko rešujemo probleme, ki jih predstavljajo rastoče cene fosilnih goriv, vse večje povpraševanje po potniških poletih in strožji okoljevarstveni predpisi. Novi izumi, razviti za hibridno električni pogon projekta HYPSTAIR, bodo predstavljali temelj pri razvoju bolj tranjnostnega letalstva na dolgi rok. Ker so električni pogonski sistemi zasnovani tako, da jih je mogoče sorazmerno povečevati, lahko pričakujemo, da jih bodo v prihodnosti lahko uporabljala tudi večja letala. Svet postaja električen, pa naj bo v zraku, na tleh ali na vodi.«
V prihajajočih mesecih se bo intenzivno testiranje nadaljevalo s simuliranjem možnih načinov letenja ter tipičnih potekov poleta, ki so jih predvidele teoretične študije modela. Testiranje se nadaljuje z namenom potrditve koncepta hibridnega pogonskega sklopa in njegovih zmogljivosti.
Ta edinstveni dosežek je bil prvič razkrit javnosti na simpoziju E2 Fliegen Symposium 2016 v Stuttgartu v Nemčiji. Projekt HYPSTAIR je prejel sredstva evropskega programa »European Union’s Seventh Framework« za raziskave, tehnološki razvoj in predstavitve, s sporazumom o dodelitvi sredstev št. 605305. Partnerji v projektu so Pipistrel d.o.o. Ajdovščina, Siemens AG, MBVision, Univerza v Pisi (Italija) in Univerza v Mariboru.
Več informacije je na razpolago na naslovu www.hypstair.eu
Vir: Pipistrel