Novice se ne pišejo same. Podpri Lokalne!
Pri Lokalnih Ajdovščina dnevno skrbimo za pestrost vsebin, urejanje rubrik in objave na socialnih kanalih. So vam Lokalne všeč?
Tako nas lahko podpreteAndrej Rutar je ravnateljevanje na Srednji šoli Veno Pilon prevzel pred sedmimi leti. Ves čas je predan ciljem, ki peljejo k nadaljnjemu razvoju tako šolskih programov kot strokovnega kadra. Njegovo glavno vodilo vodenja šole pa ostaja uravnotežen razvoj dijakov ter njihova priprava na študij in življenje, s poudarkom na vzgajanju občečloveških vrednot, kot so spoštovanje, znanje, solidarnost.
V lanskem letu je vaša šola obeležila častitljivih 70 let. Na kaj ste v teh letih razvoja najbolj ponosni?
Šola vzgaja in izobražuje mlade ljudi. Posameznike pripravlja na delo in življenje ter pri tem vpliva na razvoj družbe kot celote. Srednja šola se je vedno prilagajala potrebam časa – očitno zelo uspešno, saj iz nje izhaja veliko število uspešnih občank in občanov. Najbolj smo torej ponosni na ljudi, ki jim je šola z učitelji in drugimi zaposlenimi omogočila odkrivanja lastnih kvalitet ter jim pri tem pomagala pri utiranju lastne življenjske poti.
Ob pomembnem jubileju ste pripravili različne dogodke, k sodelovanju povabili nekdanje pilonovce … Kakšno sporočilo prenašate v novo desetletje?
Za širšo javnost smo pripravili štiri tematske okrogle mize, na katere smo povabili nekdanje pilonovce. Odziv vseh je dokaz, da iz šole izhajajo številni uspešni posamezniki, ki imajo ogromno delavnega in življenjsko izkustvenega gradiva, ki ga radi delijo. Na okroglih mizah smo združili posameznike s štirih področji: medicine in športa, gledališča, literature in novinarstva, umetnosti ter znanosti in gospodarstva. Področja izkazujejo širino našega izobraževalnega prostora, pri posameznikih očitno spodbujamo ustvarjalnost. S tako usmeritvijo bomo nadaljevali tudi v prihodnje. Delamo na tem, da sledimo spremembam v svetu, se ustrezno prilagajamo in zagotavljamo moderno šolo, ki spodbuja in omogoča celostni razvoj mladega človeka ter ga ustrezno pripravlja na stalno vseživljenjsko izobraževanje, delo in življenje.
Tesno sodelujete tudi z lokalno skupnostjo, gospodarstvom, se vključujete v programe povezovanja in mreženja. Katere možnosti nudite dijakom na tem področju?
Sodelovanje z univerzami in Slovensko akademijo znanosti in umetnosti dijakom odpira možnosti za oglede laboratorijev ter opravljanje določenih raziskav na področju novih in aktualnih temah. Trdno je tudi sodelovanje z vrtci v občini in širše. Ne le zaradi zagotavljanja pedagoške prakse, temveč tudi s stalnim strokovnim izpopolnjevanjem zaposlenih in pripravo dodatnih programov za otroke je sodelovanje s ključnimi izobraževalnimi ustanovami nujno. Poleg sodelovanj z namenom krepitve izobraževalnih priložnosti so neprecenljiva sodelovanja z društvi in zavodi, kjer se dijaki srečajo z različnimi življenjskimi zgodbami, ki gotovo pomembno vplivajo na razvoj mladostnikov (CIRIUS, Dom upokojencev, Društvo upokojencev …). Na področju organiziranja aktivnosti, vezanih na družbeno odgovorne teme, sodelujemo z Mladinskim svetom Ajdovščina, Mladinskim kulturnim centrom Ajdovščina in Inštitutom za mladinsko politiko.
Prav z Inštitutom za mladinsko politiko ste osnovali specifičen program, za katerega se sedaj zanimajo tudi druge šole po Sloveniji …
Senčenje na delovnem mestu, ki ga izvajamo skupaj z Inštitutom za mladinsko politiko, predvideva intenzivno sodelovanje z gospodarstvom v občini in širše, saj omogoča dijakom 3. letnika spoznavanje poklicev neposredno s prve roke od mentorja, s katerim preživi dan na delovnem mestu. Jasno smo opredelili naloge šole, inštituta, mentorja in dijaka. To je le eden od pomembnih korakov, ki jih mora šola narediti na področju poklicnega usmerjanja. Na ravni države je bil v preteklosti tudi izražen interes po pripravi programa s podobnimi cilji, a je realizacija zastala. Zato ure, ki jih namenimo omenjenim vsebinam, črpamo iz ur za obvezne izbirne vsebine.
Občina že nekaj časa snuje možnost oblikovanja novega programa, ki bi odgovarjal potrebam vse bolj razvijajočega gospodarstva. Kakšen program bi po vašem mnenju pritegnil bodoče dijake k vpisu?
Pri razmišljanju o novih programih se je treba zavedati, da za mrežo javnih šol in programov skrbi Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Vesel sem, da je župan občine Ajdovščina na tem področju aktiven in povezuje svoje strokovne službe s posamezniki iz gospodarstva in šolstva. Skupaj sledimo potrebam časa, razvoju gospodarstva, in zmožnostim, ki jih šolski prostor lahko ponudi kot odgovor na te potrebe. Menim, da mora program izhajati iz realnih potreb. Te se v zadnjih letih vrtijo okrog tehnologije, saj je na tem področju prišlo do velikih sprememb. V bližnji prihodnosti pa nas čakajo za večino trenutno še nepredstavljivi koraki, ki bodo imeli velik vpliv na delovna mesta. Živilska industrija ima v občini dolgo tradicijo in sedaj doživlja velik razvoj – zato gredo razmišljanja in načrtovanja v omenjenih smereh. Program je za dijake zanimiv, če je uporaben in praktičen, če lahko hitro najdejo konkretizacijo in vidijo priložnosti za ustvarjanje ter nenazadnje za zaposlovanje. Obenem je vedno zelo pomembna tudi izvedba. V omenjenem primeru je pomembna vključitev učiteljev praktičnega pouka ter primerno pedagoško izpopolnjevanje. Ena od pomembnih nalog učitelja namreč je, da dijake navduši za posamezno področje.
Kakšen je sicer načrt razvoja Srednje šole Veno Pilon Ajdovščina v infrastrukturnem smislu?
Lahko rečem, da je bila investicija v sončno elektrarno pred dvema letoma vizionarska. Načrtovati smo jo začeli že nekaj let pred izvedbo. Trend na področju samooskrbe v Sloveniji in Evropi ne sledi tako dobro želenim ciljem in naš primer predstavlja svetel zgled na tem področju. Področju trajnostnega razvoja se posvečamo tako na vsebinskem kot infrastrukturnem področju. Že dlje časa načrtujemo tudi celostno energetsko sanacijo stavbe šole in dijaškega doma. Ta vključuje sanacijo kotlovnice, menjavo oken v dijaškem domu, izolacijo obeh stavb, prezračevanje in centralni nadzor. V pripravah je tudi prenova kuhinje, srednjeročno pa načrtujemo prenovo nekaterih prostorov, ki bodo še bolje omogočali uporabo modernih izobraževalnih pristopov in s tem zagotavljali moderno šolo.
Vaše delo z gotovostjo terja veliko mero odgovornosti, kar prinaša s seboj tudi izzive. Katere bi v teh letih ravnateljevanja izpostavili kot glavne, zlasti na vsebinski ravni?
Glavni cilj je uravnotežen razvoj dijakov ter njihova priprava na študij in življenje. Vzpostavitev učeče se skupnosti med dijaki in zaposlenimi omogoča najboljše doseganje omenjenega cilja. Nenehno sodelovanje in izobraževanje vseh vpletenih omogoča uspehe dijakov ter tudi stalen profesionalen razvoj zaposlenih. Za to stanje si nenehno prizadevamo in prav to predstavlja enega od pomembnih izzivov. Pomemben vir izzivov so tudi sprotne priložnosti, ki se pojavljajo prek različnih razpisov, kot npr.: priprava izobraževalnih programov, dodatne zaposlitve, omogočanje mednarodnih izmenjav dijakov in organizacija prakse dijakov v tujini ter omogočanje izobraževanj strokovnih delavcev v mednarodnem prostoru. Reševanje izzivov pa poteka zlasti na podlagi povratnih informacij – od dijakov, staršev in zaposlenih. Velik poudarek dajem predvsem področjem učenja, virov in infrastrukture, odnosov in klime ter učnega okolja, kar predstavlja vir za načrtovanje aktivnosti in usmeritev delovanja. Veliko posluha namenjam pogovorom s strokovnimi delavci z upoštevanjem njihovih izkušenj. Nenehno pa nas k novim izzivom peljejo nacionalne in evropske pedagoške raziskave ter strokovna literatura, ki nas usmerjajo pri uvajanju novosti.
Poleg vašega poklica, katera so še tista področja, ki vas zanimajo? Spremljamo lahko, da ste ljubitelj astronomije … Kateri so še vaši hobiji?
Poleg zanimanja za astronomijo sem tudi predan tabornik, prosi čas sem pred leti posvečal igranju košarke, rad se sprehajam v naravi … Vseskozi stremim k aktivnemu življenjskemu slogu ter preživljanju časa z družino in se držim vodila: 'bodi predan, vztrajen, izkoristi dan in pri tem uživaj'.
Kaj sporočate mladim, katere vrednote jim predajate naprej – kot popotnica za uspešno življenjsko pot …
Ne čakajte, da bi se nekaj zgodilo samo od sebe. Bodite aktivni, kritični, prevzemite pobude, sodelujte, delajte in se veselite uspehov. Obkrožajte se s pozitivno naravnanimi ljudmi. V poslanstvu šole smo zapisali, da živimo in vzgajamo za občečloveške vrednote, kot so spoštovanje, znanje, solidarnost, ter da se zavedamo, da se je za vrednote treba truditi.
*Intervju je bil prvotno objavljen v aprilski tiskani izdaji Lokalnih Ajdovščina
* Naslovna fotografija: Andrej Rutar arhiv