Novice se ne pišejo same. Podpri Lokalne!
Pri Lokalnih Ajdovščina dnevno skrbimo za pestrost vsebin, urejanje rubrik in objave na socialnih kanalih. So vam Lokalne všeč?
Tako nas lahko podpreteTik pred novoletnimi prazniki smo poklepetali z Boštjanom Jerončičem, direktorjem ajdovskega podjetja Incom, ki velja za enega največjih proizvajalcev sladoleda v Evropi. O tem v kakšni formi je podjetje, kako nanj vplivajo poteze slovenske politike, kakšen je njegov odnos z Andrejem Slokarjem in tudi o prihodnjih načrtih, ki jih ima ajdovski košarkarski klub Leone.
Gospod Jerončič, koliko sladoleda pojeste na teden?
Precej. In to kljub temu, da sem že kar nekaj časa v tej branži. Lahko rečem, da si vsak dan privoščim vsaj en sladoled.
Koliko pa ga podjetje INCOM proizvede?
Na dan proizvedemo med 850 in 900 palet sladoleda. Za to potrebujemo več kot 140 ton sladoledne mase dnevno. Če govoriva v kosih, znese to okrog dobrih 3,4 milijonov kosov sladoleda dnevno.
Kam lahko uvrstimo podjetje INCOM po velikosti, če ga primerjamo z ostalimi večjimi evropskimi proizvajalci sladoleda?
Lahko rečem, da smo med 15-imi največjimi proizvajalci sladoleda v Evropi. Nismo največji, smo pa vsekakor najbolj inovativni.
Kdo je pa največji?
Froneri, svetovno pa Unilever.
INCOM že precej časa ni le sladoledno podjetje. Ste tudi proizvajalec čokolade, izdelujete stroje za izdelavo sladoleda. Sem še kaj pozabil?
Res je. Podjetje INCOM se v zadnjem času resnično spreminja in širi svojo proizvodnjo ter razvoj. Pred časom smo pod naše okrilje sprejeli domače družinsko podjetje FPM Černigoj (zdaj FPM Tech), ki je specializirano za izdelavo najrazličnejših strojev in opreme; tudi naše INCOM proizvodne linije tako hitreje razvijemo in sproti prilagajamo. Skupaj gradimo novo, še večjo zgodbo. Podobno je s proizvodnjo čokolade, ki je ogromno porabimo za oblive, prelive in vključke naših sladoledov, kot samostojni izdelek, tudi B2B, pa jo prodajamo od leta 2020. Čokolada v našem podjetju vse bolj pridobiva na pomembnosti in moči, zato razmišljamo tudi o novi organizacijski obliki proizvodnje čokolade. Nosilni steber pa ostaja seveda sladoled, v to področje vlagamo še vedno največ idej in energije. Počasi pa pripravljamo še četrti steber, ki bo vseboval pripravo, razvoj ter predelavo surovin ter nato v določenem delu veleprodajo naprej.
Čokolada postaja torej vse pomembnejša pri vaši proizvodnji?
Da. Včasih smo imeli cilj, da s čokolado bolj ali manj zapolnimo zimsko obdobje, ko je bilo proizvodnje sladoleda manj. Danes pa smo že na točki, ko proizvodnja sladoleda poteka skozi vse leto in nekaj podobnega se dogaja tudi s čokolado. Le-ta postaja vse bolj samostojen segment.
Kje vse po svetu lahko najdemo INCOM izdelke?
Sladoled podjetja INCOM lahko najdemo v 40-ih državah po svetu, saj delamo z največjimi in najbolj znanimi multinacionalkami – zanje ne le proizvajamo, ampak tudi veliko razvijamo. Naši blagovni znamki LEONE in AL!VE pa prodajamo v 32-ih državah. Prav na to število držav smo seveda najbolj ponosni.
Kje na tujem je blagovna znamka LEONE najbolj uveljavljena?
Najbolj je uveljavljena v naših bližnjih državah. Torej govorimo o Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, Italiji, del tudi v Nemčiji. V te trge tudi največ vlagamo. Ni enostavno na področju prodaje sladoleda parirati največjim svetovnim korporacijam. Vseeno pa blagovna znamka LEONE predstavlja okrog 15 % našega celotnega prometa in tudi raste, a raste počasneje oziroma manj v primerjavi z ostalo strukturo podjetja, torej proizvodnjo za trgovske blagovne znamke.
Razmišljate morda tudi o sladoledu višjega cenovnega razreda? Kateri so najdražji sladoledi na svetu?
Verjetno najbolj prepoznavna premium blagovna znamka sladoledov na svetu je italijanski Grom (sladoled kot je bil časih). Ogromno pa je še manjših blagovnih znamk, ki zalagajo trg z dražjim in kakovostnejšim sladoledom. Tudi v Sloveniji je nekaj takih. A zelo težko je prerasti iz majhne butične proizvodnje v veliko. Problem nastane že pri sami logistiki. Če dam za primer; eno paleto sladoleda pripeljati v Anglijo je skorajda nemogoče, ker te že prevoz stane več kot celoten izdelek.
Postaja pa sladoled globalno vse bolj uveljavljena sladica, vse več se ga poje tudi izven sezonskega časa. Sploh v skandinavskih državah je sezona skorajda celoletna, medtem ko se predvsem na Mediteranu sezona zaključi z zaključkom poletja.
Posebnost sladolednega trga je Italija, ki je edina država v Evropi, kjer se proda več »artigianale« sladoleda, torej domačega, če se tako izrazim, kot pa tistega »industrijskega«, v trgovskih verigah. Gre za odstotek 61:39.
Vaša služba zahteva tudi precej obiskov tujine. Kako pogosto ste na tujem?
V zadnjem času prihajajo vse bolj v ospredje mladi sodelavci, ki jim popolnoma zaupamo. Zato sam danes potujem manj kot nekoč. Od leta 2006 naprej pa je bilo res zelo intenzivno. Tudi preko 200 dni na leto sem bil v tujini. Danes je tega manj, saj imamo v podjetju zelo močno prodajno ekipo, ki to pelje zelo uspešno naprej. V Evropi smo tudi že dokaj trdno pozicionirani na trgu, partnerji nas poznajo in nam zaupajo. A še vedno moramo biti zelo inovativni. Praktično vsak naš poslovni sestanek se prične z vprašanjem »Kaj imate novega? S čim nas bo Incom presenetil?«
Lahko rečem, da je podjetje INCOM v desetih letih prešlo iz le »še enega proizvajalca sladoleda« do podjetja, ki je narekovalec tempa in sprememb v tej poslovni branži. Mislim, da smo na področju novosti na trgu proizvodnje sladoleda vodilno podjetje.
Podjetje INCOM ostaja v družinski lasti, v ajdovskih rokah, če se tako izrazim. Do kdaj še?
Kot podjetje smo v prvi vrsti ponosni, da smo ajdovsko podjetje in nato slovensko podjetje. In vsi si nekako želimo in delamo na tem, da bo podjetje ostalo v rokah družine Slokar oziroma da bo ostalo ajdovsko podjetje. Verjamem, da bo tako tudi naprej. Dejstvo pa je, da se za dobrim konjem praši in zato ne čudi izjemno zanimanje raznih potencialnih kupcev. Ponudbe so stalne, vendar trenutno ne dovolimo, da bi šle dlje od izraženega zanimanja. Mislim, da smo sami še vedno najbolj sposobni in usposobljeni peljati takšen razvoj naprej in to ravno zato, ker imamo lastnika z jasno vizijo za prihodnost. Tudi ekipa ima veliko znanja in izkušenj in lahko rečem, da bomo samo še boljši.
Bi lahko tudi za Andreja Slokarja rekli, tako kot pogosto rečemo za Iva Boscarola, da je vizionar? Sta si po vašem mnenju enakovredna na tej lestvici vizionarstva?
Da, zagotovo. Vsaj po mojem mnenju sta si v tem pogledu zelo blizu. Andrej je človek, ki zna neverjetno predvideti dogodke vnaprej, vedno ve in zadane, kako se bodo stvari odvijale in potegne prave poteze v pravem trenutku.
Spoštujem predvsem to, da je znal že v začetnih letih podjetja okrog sebe zbrati prave ljudi. Priložnost, ki mi jo je dal s postavitvijo na direktorski stolček zelo cenim in tudi nasploh lahko rečem, da smo danes res vrhunska ekipa, ki zna peljati podjetje v pravo smer. A prav energija Andreja je verjetno najpomembnejša. Kljub njegovim izkušnjam, kljub njegovi zrelosti, če se tako izrazim, prinese v službo vsak dan vsaj pet novih idej. Krasi ga neverjeten podjetniški duh, ki ga žene naprej in ravno zato smo se s proizvodnje sladoleda razširili tudi na druga področja. Njegovo razmišljanje je zelo dolgoročno, s tem pa tudi ostale sodelavce motivira v smeri, da začnemo njegove vizije uresničevati v praksi.
Se tudi sam še kdaj odpravi na tuje, iskat nove stranke ali nove prodajne priložnosti?
Andrej najbolj uživa v novih razvojnih zadevah, ki se odvijajo v samem podjetju. Ko gre za tehnična področja, se skupaj z ekipo odpravi tudi k proizvajalcem oziroma ponudnikom opreme. Sicer pa je potovanja že davno prepustil nam, ostalim.
Kako je podjetje INCOM pripravljeno na morebitno krizo, ki se predvsem zaradi težav v Nemčiji, pogosto omenja v medijih?
Seveda se tudi pri nas oziramo na razmere po svetu. Skrbimo, da imamo predvsem finančne zadeve urejene dolgoročno. Prav z razlogom, da ob morebitnih krajših kriznih časih, hitro in pravilno reagiramo. Na srečo smo v, kot sam rad rečem, »blagoslovljeni« gospodarski branži. To je branža prehrane. Ta navadno v krizah raste. Kot podjetje smo prav v takšnih razmerah najhitreje rasli. Vedno smo šli proti toku.
Nekaj podobnega se dogaja tudi danes. Trenutno so v prodaji razmere takšne, da smo primorani nekatere posle celo odpovedati, ker preprosto nimamo dovolj kapacitet. Vsako krizo vedno jemljemo kot priložnost in mislim, da znamo v takšnih trenutkih izkoristiti vse lastne razvojne vire. Tukaj močno prehitevamo konkurenco.
Kako vam je v pomoč ali pa v napoto slovenska politika?
Če začnem ta odgovor na lokalni ravni, potem lahko trdim, da nam občinska politika zelo pomaga in nam stoji ob strani. Po svojih močeh, seveda. Smo podjetje, ki je strateškega pomena za občino Ajdovščina in zato prejemamo nekaj vzpodbude tudi iz lokalnega okolja. S tem smo zelo zadovoljni.
Na področju državne politike skušamo predvsem biti prisotni. Tudi skozi Gospodarsko zbornico, kjer smo nosilci, saj smo največje slovensko živilsko podjetje v slovenski lasti. Zato dokaj zlahka pridemo do besede, vprašanje pa je, koliko je potem ta beseda slišana. Od države ne pričakujemo veliko, želimo si predvsem stabilno gospodarsko okolje, ki omogoča razvoj. Na primer, spremembe minimalne plače se ne bi smele zgoditi januarja, ko ima podjetje že pripravljene letne načrte.
Mislim, da smo kot država še premladi in ne dovolj zreli, da bi znali držati tak ritem, kot ga imajo najbolj razvite države. Želel bi si vključevanja več dobrih praks. Slovenski narod je iznajdljiv, delaven in se znajde po svetu. Premalo se kot država povezujemo s Slovenci, ki živijo v tujini in ki tam nekaj veljajo. Drugi narodi, na primer, Hrvati in Srbi znajo te povezave s tujino precej bolje izkoristiti kot mi.
Drug drugemu zelo težko privoščimo uspeh. Vesel sem, da imamo v Ajdovščini močna podjetja, tudi zato, ker bo tako še več ljudi lizalo naš sladoled. In obratno. Ko bomo kot narod iz sebe izločili nevoščljivost, takrat bomo še uspešnejši.
Naloga politike je le, da postavi stabilno gospodarsko okolje in opazuje, kaj se okrog nas dogaja. Danes imamo nemalo primerov, ko se velika podjetja selijo v tujino. Predvsem v Srbijo in Hrvaško, kjer je za gospodarstvenike bolje poskrbljeno. Tukaj izgubljamo. Ko se podjetje enkrat preseli, ga je skorajda nemogoče spet dobiti nazaj.
Je vas osebno kdaj zamikala politika?
Bila so tudi takšna vabila, a sam se veliko bolje počutim v gospodarstvu. Tudi kot podjetje se poskušamo politiki predvsem izogibati. Imamo to srečo, da večino naših produktov izvozimo in zato nismo zelo odvisni od dnevne slovenske politike. Kot rečeno, redno pa spremljamo dogajanje na tujem. Pred leti se nam je zgodil brexit, danes pogledujemo proti Donaldu Trumpu in njegovim načrtom, spremljamo vojne ter ostale krize, ki so postale del našega vsakdana.
Je INCOM prisoten tudi v Ameriki?
Da. V ameriških trgovskih verigah smo prisotni z LEONE blagovno znamko. Gre za velik trg, ki dosega že skoraj 15 % naše prodaje, vključuje pa tudi sladoledne risane in filmske junake, ki se prodajajo pod okriljem znane multinacionalke. Posebej ponosni smo, da je na vsakem izmed teh izdelkov zapisano, da prihaja iz Slovenije.
Kako ste zadovoljni z Ajdovščino? Je dovolj velika ali je premajhna za nadaljnji razvoj podjetja?
Občina Ajdovščina je v preteklem obdobju storila velike korake. A velike korake znajo delati le pravi ljudje in takih nam ne primanjkuje. Opažam, da je gospodarskemu preskoku pričelo slediti tudi ostalo okolje. Napreduje stanovanjska politika in vsa ostala še potrebna infrastruktura. Kot podjetje smo veseli, da delujemo v takšnem okolju. Je zelo ugodno. Smo tik ob avtocesti, v bližini je Luka Koper, povezave v svet so odprte. Zato ne vidim razloga, da nam ne bi v tem okolju uspevalo tudi v prihodnje. Prepričan sem, da nam bo v tem primeru tudi Občina znala slediti. Gre za zdravo okolje.
Mislim, da je tudi prebivalstvo ponosno na nas podjetnike. A če imam pravi podatek, se še vedno 4000 naših občanov dnevno vozi na delo drugam. Gospodarstvo ima nalogo, da to številko zmanjša. Smo zgled celotni Sloveniji. Omenil bi še turistični razvoj, ki se ga premalo zavedamo in ga ne cenimo dovolj. Naša postrežba gostov je fenomenalna. In to tujci cenijo. Opažam, da se številni tuji poslovni partnerji vrnejo v naše kraje kot turisti.
Ste tudi ljubitelj košarke. Si kdaj med poslovnim obiskom Amerike vzamete čas za ogled tekme NBA?
Da. Prav pred kratkim smo bili z ekipo na tekmi Dallas – Oklahoma, ko je potekala končnica. Žal Luke Dončića nismo srečali, nas je pa lepo sprejel Marko Milić, ki nam je razkazal in opisal celotno ozadje kluba, kot je Dallas. Američani znajo iz športnega dogodka narediti velik posel.
Ste morda kot podjetje kdaj pomislili, da bi Luko Dončića vključili v svoje reklamne oglase?
Ne. Še. (Smeh)
Ste pa tudi predsednik Košarkarskega kluba Ajdovščina. Kakšne so vaše ambicije na domačem košarkarskem parketu?
Pred leti smo sprejeli odločitev, da poskušamo napredovati po malce daljši poti, predvsem z razvojem lastnega kadra. Prvi rezultati se kažejo. Lansko leto smo osvojili skupno četrto mesto v mladinski kategoriji. Zato sedaj pričakujemo neko naravno pot naprej, ki je v letošnji sezoni že vidna, saj smo na vrhu lestvice 3SKL. Želimo in načrtujemo preboj v drugo ligo, kjer bo nato lažje pridobiti tudi boljše igralce. V relativno kratkem obdobju pa želimo okusiti tudi slast prve lige. Letošnje pokalno tekmovanje je dokaz, da postajamo vse bolj konkurenčna ekipa. Če nam uspe izločiti še drugoligaša iz Idrije, bo to prvič v zgodovini, da se klub iz tretje lige prebije med najboljših osem v pokalu.
Ste navijač Andreje Slokar?
Absolutno. Mislim, da je kar celotno podjetje v nekem adrenalinu, ko Andreja z LEONE čelado stoji na štartu. Kot strasten navijač se veselim vsakega njenega uspeha, ob neuspehih pa čutim razočaranje, a hkrati vem, da se bo Andreja iz vsake izkušnje veliko naučila in se vrnila še močnejša. Zelo smo ponosni nanjo in ji želimo vse najboljše. Po takšni poškodbi se je izjemno zahtevno vrniti nazaj, a verjamem, da ji bo to z ekipo, ki jo ima, zagotovo uspelo. Pred njo so tudi pomembna tekmovanja, kot sta svetovni prvenstvi 2025 in 2027, vmes pa še nam najbližje olimpijske igre. Prepričan sem, da se bodo stotinke iz prejšnjih iger tokrat obrnile Andreji v korist in da bomo vsi skupaj praznovali njen uspeh.
Bi zase lahko rekli, da vam je služba hobi? Pridete z veseljem vsako jutro v pisarno?
Da, uživam. Vsak dan. Predvsem uživam, ko vidim mlade okrog sebe, kako se trudijo, da bi bilo podjetje še boljše, in kakšne rezultate dosegajo. To me res veseli in mi daje motivacijo. Ponosni smo, da smo vzgojili ekipo, ki je pripravljena peljati podjetje naprej v nove zmage.
Kje si napolnite baterije, ko so te prazne?
Vsega po malem. Med poletjem v bližnji Istri, vmes pa kar domače okolje ponuja veliko rekreacije.
Si na dopustu privoščite pravico do odklopa?
Težko. Čeprav bi si to včasih želel. Danes je vendarle lažje, saj so v podjetju ljudje, ki jim zaupam in vem, da bodo znali poskrbeti za podjetje. Včasih je bilo takšnih odklopov precej manj.
* Intervju je bil prvotno objavljen v decembrski tiskani izdaji Lokalnih Ajdovščina
* Fotografije: Incom d.o.o.