Milena Pavlović Barilli je bila rojena leta 1909 v Požarevcu kot edinka iz zakona Danice Pavlović in Bruna Barillija, ki sta se spoznala na konservatoriju v Münchnu. Genealogija materine srbske družine izvira iz Karađorđeve najstarejše hčerke Save. Izvor očeta je povezan z družino Carla Goldonija. Čeprav je zelo prezgodaj umrla leta 1945, je za seboj pustila bogat opus, ki priča o njenem umetniškem razvoju in svetovljanskem duhu.
Razstava s spremnim katalogom, za katerega je Violeta Tomić, umetnostna zgodovinarka galerije Milene Pavlović Barilli iz Požarevca, napisala vse tekste, ne osvetljuje le življenja te izjemne umetnice, temveč kronološko sledi njenemu umetniškemu razvoju skozi serijo izbranih del, ki ponazarjajo njeno ustvarjalno zorenje in kontinuiteto umetniškega razvoja. Članek povzema vse bistvene akcente iz njenih tekstov.
Na začetku svoje umetniške poti, v študijskem obdobju, je Milena pogosto slikala svojo mamo. Njeni portreti ljudi iz njene okolice razkrivajo njeno nadarjenost za natančno upodobitev značaja in čustveno globino. V tem obdobju so prisotne tudi religiozne teme, ki izkazuje njeno zanimanje za duhovne in univerzalne vrednote.
Kot se je njena umetnost razvijala, tako je Milena zajemala tudi figure iz popularne kulture, vključno s portreti igralcev Rudolpha Valentina in Konrada Feita, medtem ko so bile njene modne ilustracije v duhu charstona in robes de stya. Njena ustvarjalnost se je pretežno razvijala pod vplivom italijanskega umetnika Giorgia de Chirica in metafizičnega slikarstva, kar se najbolj kaže v njenih enigmatičnih kompozicijah. Ta dela izžarevajo simboliko, skrivnostnost in introspektivno vzdušje.
Med bivanjem v Ameriki je Milena svoje delo razširila z delom za prestižne revije, kot so Vogue, Harper’s Bazaar, Town and Country in Glamour. Ilustracije poročnih, večernih in jutranjih oblek pričajo o njenem občutku za modo in estetiko tistega časa. Poleg tega je izdelala portrete pomembnih osebnosti, med drugim kralja Petra II. Karađorđevića, švedskega princa Karla, turškega sultana Saladina, Barbare Mallory … skozi katere se odražajo njene izjemne slikarske sposobnosti in sposobnost podajanja bistva in značaja njenih modelov.
Poleg slikarstva je bila Milena tudi pesnica. Njena poezija je prežeta z melanholijo in simboliko ter dodatno osvetljuje njen notranji svet in umetniško občutljivost. Njeni verzi so tako kot njene slike most med duhovnim in vsakdanjim, med resničnostjo in sanjami.
Razstava izpostavlja Milenino sposobnost združevanja različnih vplivov, od akademskega realizma, simbolizma, metafizike in nadrealizma do svetovljanskega sloga, s čimer je ustvarila edinstven umetniški jezik. Njena dela niso le slike – so poetični odsevi življenja, osebnosti in univerzalnih tem, ki presegajo čas.
* Vir: Lokarjeva galerija Ajdovščina
* Fotografije: Serbia in Slovenija