Vodilo za uspešno poslovanje je pridobivanje količine naročil v milijonskih nakladah, s čimer so svoj sloves pridobili predvsem v avtomobilski industriji. Delajo za priznane znamke avtomobilov – njihove vzmeti se vozijo v Ferrariju, Ducatiju, Audiju, BMW-ju, Mercedesu … nekatere tudi po ameriških železnicah. Nenehno sledijo novim razvojnim trendom in vsako leto vlagajo v nove tehnologije, ker le tako dosegajo standarde zahtevnih kupcev – to je njihov ključ do uspeha. Da se podjetje nenehno razvija, potrjuje tudi selitev v večje proizvodne prostore v Ajdovščino.
Vaša podjetniška pot se je začela v družini …
Oče je začel z domačo obrtjo na Ustjah. Od očeta sem delavnico prevzel v devetdesetih. Takrat smo delali predvsem za jugoslovanski trg. Po vojni smo ta trg izgubili. Srečo smo imeli, da smo delali za Cimos Koper, kjer so potrebovali naše produkte za avtomobilski sektor.
Kaj je bilo po vašem mnenju ključno za preboj na trg?
Težko je bilo. Slovenije takrat nihče ni jemal resno. Vladale so visoke zahteve, mi pa smo hitro dosegali certifikate, ki so bili zahtevani za avtomobilsko industrijo. Cimos se je pozneje še širil, ni deloval samo s francoskimi znamkami, ampak tudi nemškimi. Z njimi smo rasli in hodili na izobraževanja. In prav avtomobilski sektor nam je odprl pot, da so ključni kupci začeli spraševati, kdo smo. Opazili so našo kvaliteto, ažurnost in preciznost.
Kako ste premagali konkurenco, predvsem večja podjetja?
Mi se ne ponujamo. Drugi poiščejo nas. Na začetku so nas preizkušali kupci in nam dali najbolj zahtevne kose za izdelavo. To smo naredili pravočasno, kakovostno in cenovno konkurenčno, s čimer smo pometli s konkurenco. Če se ponujaš, si primoran spustiti ceno, kar verjetno počne naša konkurenca, zato smo tu v prednosti.
Delate predvsem za tuja tržišča …
Podjetje je globalno vezano. Pokrivamo sicer tudi Slovenijo, vendar prednjačimo na nemškem trgu. Globalno pošiljamo vzmeti tudi v Mehiko in na Kitajsko. Promoviramo in sponzorirano tudi lokalna društva s finančni sredstvi, ni pa slovenski trg tisti, ki nam prinaša rast. Nismo pekarna, ki je odvisna od lokalnih ljudi. Delamo za največje podjetje sedežnih sistemov v Nemčiji. Izmed vseh dobaviteljev v Evropi smo prišli med najboljših 6. To je nagrada za odzivnost, reševanje problemov in razvoj izdelkov.
Razcvet podjetja ste dosegli z avtomobilsko industrijo. Kako dosegate visoke zahteve tega sektorja?
Avtomobilska industrija je motor vsega razvoja. Kar je ta sektor zahteval pet let nazaj, zahteva zdaj bela tehnika. Če imaš taksi službo, je dobro, da nenehno slediš trendom. Kako boš vozil ljudi s starim avtomobilom – izgubiš stranke. Tako je tudi pri nas. Hočemo delati visoko dodano vrednost, zato moramo nenehno vlagati v razvoj, tudi do pol milijona evrov letno. To je naša prednost.
Na katera področja razvoja vse vlagate?
Včasih je imela firma vsaka svoj razvoj, danes lahko vsak dobavitelj predlaga izboljšave. Zato ni bilo razvoja v Jugoslaviji. Danes ti dajo kupci proste roke, ne postavljajo več pogojev. Razvijajo se vse komponente, ne samo končni produkt – zato kvaliteta raste. Celota se začini z detajli.
Koliko proizvodov izdelate na mesec?
12 milijonov približno. Gre res za velike produkcije. Vedeti moramo, da se za vsak model avtomobila izdela od 5.000 do 10.000 kosov tedensko. In pet do deset naših izdelkov se sigurno znajde v vsakem avtu. Poleg tega izdelujemo vzmeti, žične izdelke in izdelke iz pločevine, namenjene za vgradnjo oz. uporabo na številnih drugih področjih.
Vaš produkt ni končni produkt, ampak sestavni del. So zahteve enake?
Odgovornost je enaka. Sledljivost mora biti 100 %. Če je kaj narobe, se veriga vrača. V avtomobilski industriji zaradi odgovornosti pridobimo 30 % več za skoraj isti izdelek kot v beli tehniki. Kvaliteto držimo na visokem nivoju in ne popuščamo. Ne poskušaj s tem 'saj bo že dobro' – če dvomiš v minimalni detajl, vrzi stran in začni na novo. Stremimo k popolnosti.
Katere so tiste karakteristike podjetja, ki so zaslužne za uspeh?
Ne dovolim, da se dela 'šlamparije'. Formula za uspeh v naši branži je enostavna – to ohranjati pa je druga zgodba. Temeljimo na hitri odzivnosti (reklamacijo moraš rešiti v 24h), kakovosti in odgovornosti zaposlenih. Zaposlenemu moraš dati odgovornost in ga stimulirati. Če nosiš v sebi odgovornost, se čutiš pomembnega. Lahko imaš še tako kvalitetno tehnologijo … brez vestnih, strokovnih in pripadnih delavcev ne gre. Prav vsak izmed zaposlenih je del celote in pomemben člen. Delovna klima mora biti na visoki ravni.
Z letom 2019 svoje obrate selite v Ajdovščino. Kakšni so razlogi?
Razloga sta dva. Kapaciteta je bistvena – če hočemo rasti, se moramo seliti v večje prostore. Drugi razlog je električna energija, ki je v Vipavi bistveno slabša kot v Ajdovščini. Večkrat nam izpad elektrike povzroča dodatne težave, potrato časa, pa tudi dodatne stroške. Obrtna cona, ki se je začela graditi v Ajdovščini, je veliko bolj primerna za naše ambicije. Pohvalno, da je bila občina pripravljena kupiti zemljišča in pripraviti infrastrukturo z idealnimi pogoji za podjetnike.
Ste imeli za selitev tudi kakšno alternativo?
V Italiji sem si ogledoval en objekt, ne za selitev, ampak za hčerinsko podjetje. V Italiji bi kvadraturo, ki jo bomo imeli v Ajdovščini, kupili za trikrat manjšo ceno. Vendar ostajam lokal patriot, podpiram Slovenijo in domače okolje nasploh. Slovenci smo inovativni, agilni in strokovni.
Kakšna pa so vaša kadrovska načela? Načrtujete nove zaposlitve?
Pomembno je, da je vodilni kader strokoven na vseh področjih. Nekateri od zaposlenih mi včasih rečejo: »tega se ne da«. Itak, da se da! Delavca moraš znati motivirati. Pomembno je tudi to, da je pri nas vsak nadomestljiv. Če mene ni, za to poskrbi nekdo drug. In to zanesljivo! Ni pa enostavno dobiti kvalitetnega kadra. Nas je sedaj 20, v Ajdovščino nas bo prišlo 25, mogoče 27. Zaposlovalo se vsekakor bo. Posel bo. Kader prihaja in se bo še izbiral.
Zaposlujete predvsem mlajši kader?
Seveda. Najrajši imam nov, svež kader, neobremenjen s preteklimi izkušnjami. Delavci z več izkušnjami so sicer marljivejši, vendar niso tako odprti za nove tehnologije. Zato imam raje ambiciozne fante s strokovno srednjo ali višjo šolo, s tehnološkim znanjem in odprtimi glavami. Izkušnje bodo že še prišle.
Marsikatero manjše podjetje se dandanes sooča s finančnimi težavi. Kje vidite razlog za to?
Kadar firmo ustanavljaš, moraš vsa sredstva pustiti firmi. Ne moreš si takoj kupiti luksuznega avtomobila ali jahte. Tu delajo gospodarstveniki velike napake. Takoj, ko dobijo nekaj dobička, ga jemljejo zase, da zadostijo svojim potrebam. Na začetku moraš ohraniti močno, zdravo firmo. Ljudje razmišljajo kratkoročno in ne investirajo v tehnologijo in kadre npr. Če ne investiraš, nazaduješ in potem dihaš na škrge. Ne moreš več priti do sredstev.
Se vam zdi, da je politika naklonjena podjetjem, kot je vaše?
Lokalna je v zadnjem času bistveno bolj naklonjena kot v preteklosti. Podjetniki si želimo predvsem stabilnejšo zakonodajo. Velikokrat izgubimo preveč dragocenega časa, da zadostimo zakonskim zahtevkom. Nenazadnje imam občutek, da se politika zaveda, da predvsem gospodarstvo polni vrečo proračuna. Potrebno bi bilo le bolj racionalno porabljati davkoplačevalski denar.
Kaj bi svetovali mladim podjetnikom?
S samostojnim podjetništvom se ne more ukvarjati vsak, ima pa vsak možnosti, kar je dobro. Kdor stopa na podjetniško pot, naj bo pripravljen na odrekanje. Kot podjetnik si manj zaščiten v primerjavi z delavcem. Si pač na tržišču konkurence, ki je kruta.
Samo močna volja, znanje in trdo delo se obrestujejo, zlasti na začetku. Ni enostavno. Plače, prispevki, kredit, pa še veliko vsakomesečnih stroškov zraven. Res moraš biti dober, da ustvariš dovolj dodane vrednosti. Če nisi na to pripravljen, raje delaj kot strokovnjak na svojem področju, brez podjetja. Nekaterim je sicer v ponos, da so podjetniki, vendar ni vse v tem.
Vaša vizija je …
… ostati tehnološko v špici za visokoserijsko proizvodnjo zahtevnih vzmeti.
Hvala.
* Intervju je bil prvotno objavljen v tiskani izdaji Lokalnih Ajdovščina