Novice se ne pišejo same. Podpri Lokalne!
Pri Lokalnih Ajdovščina dnevno skrbimo za pestrost vsebin, urejanje rubrik in objave na socialnih kanalih. So vam Lokalne všeč?
Tako nas lahko podpreteVoda je naša stalna spremljevalka. Uporabljamo čisto pitno vodo, po uporabi pa nastaja umazana, odpadna voda. V gospodinjstvu se pitna voda uporablja za pitje, v sanitarijah in za zalivanje rastlin. Pitna voda se zajame na izviru, v vodarni ustrezno obdela (filtrira, dezinficira...) ter preko vodovodnega omrežja dovede do uporabnikov. Vsak uporabnik porabljeno vodo plačuje upravljavcu vodovodnega sistema in sicer po količini, ki jo izmeri vodomer na priključku uporabnika. Povprečna poraba na osebo v Sloveniji znaša približno 5 m3 na mesec. V poletnih mesecih je poraba malo večja, v zimskem času pa nekoliko manjša.
Obračun pitne vode se torej opravi na osnovi meritve porabe vode na vodomeru, ki je ustrezno umerjen, saj je to merilo ki mora izpolnjevati pogoje, ki jih določa zakon o kontroli meril. Upravljavec v priključek namesti vodomer z ustreznim certifikatom, ki velja pet let. Po petih letih je potrebno vodomer ponovno pregledati in umeriti ter pridobiti ustrezno potrdilo za nadaljnjo petletno uporabo.
Menjava vodomerov po petih letih
Pri vgradnji novega vodomera se v priključek praviloma vgradi tudi nepovratni ventil, ki preprečuje da bi ob prekinitvi dotoka iz javnega vodovoda, voda stekla iz objekta nazaj v javni vodovod. Upravljavec vodovodni sistem tako zavaruje pred onesnaženji, ki bi lahko v določenih primerih vodila tudi v resnejše zastrupitve. Kot primer lahko navedem vinogradnika. Ta se je pripravljal na škropljenje trt in je v cisterno – atomizer najprej nalil ustrezne kemikalije nato pa začel polniti 300 litrsko cisterno še z vodo. Ker polnjenje cisterne traja več časa, je med tem opravil še nekaj reči. Ko se je vrnil k cisterni, da bi zaprl vodo, je ugotovil, da voda ne teče več in da je cisterna popolnoma prazna. Kam so stekle kemikalije in voda iz cisterne? Nazaj v javni vodovodni sistem. V omenjenem primeru se je k sreči končalo dobro, ker je bila zelo blizu vodovodnega priključka okvara na vodovodu in prav zaradi popravila te okvare se je tudi prekinilo dobavo pitne vode. Vsebina cisterne ja s tem k sreči stekla tudi iz vodovodnega sistema. To je bila velika sreča v nesreči.
Ogrevanje sanitarne vode
Za pravilno delovanje vodovodne inštalacije v stanovanju je v sistem ogrevanja sanitarne vode potrebno vgraditi ustrezno veliko ekspanzijsko posodo, ki preprečuje dviganje tlaka na pitni vodi zaradi segrevanja. Volumen take posode je praviloma 10% volumna bojlerja. Po pravilih fizike se vsaka snov ob segrevanju širi in s tem povečuje njen volumen, zato se tudi voda v bojlerju, ki se ogreva širi. Posledično se v bojlerju poviša tlak. Interni sistemi za toplo vodo imajo praviloma vgrajen varnostni ventil, ki se pri povečanju tlaka preko cca 7 bar odpre in sprosti tok vode. Ker ventili v praksi običajno nimajo nameščene odtočne cevi, ki bi bila speljana v odtok, voda iz bojlerja večkrat namoči kurilnico. Za ponovno delovanje sistema ogrevanja sanitarne vode je potrebno ventil po puščanju zamenjati, kar predstavlja strošek okrog 20 Eur.
Digitalni vodomeri za daljinsko odčitavanje
Upravljavec vodovodnega sistema v občini Ajdovščina in občini Vipava je KSD d.o.o. Ajdovščina in ta ima v vodovodne priključke vgrajene zelo natančne digitalne vodomere. Postavljen sistem omogoča odčitavanje vodomerov na daljavo in to najmanj enkrat mesečno. Pri spremljanju porabe so zelo uporabni tudi alarmni signali sistema, ki opozarjajo na puščanje – stalni pretok vode ali povišano porabo vode pri posameznem uporabniku. Seveda je to le dodatna pomoč Pri raziskovanju obdobja puščanja ter količine izgubljene vode, ker se poraba pitne vode pri posameznem uporabniku lahko bistveno spremeni tudi brez puščanja. Sistem hrani zgodovino odčitkov za obdobje šestih mesecev.
Sistem se še nadgrajuje in želja je, da bi lahko v prihodnosti vsak uporabnik spremljal porabo na domačem priključku preko svojega prenosnega telefona. Trajnostno bo ta podatek vedno bolj pomemben.
Zagotavljanje minimalne količine vode neplačnikom
Porabljeno pitno vodo je potrebno redno plačevati, vendar se večkrat zgodi, da stranka ne plača računa zaradi malomarnosti, nezmožnosti plačevanja ali celo zaradi nasprotovanja plačevanja posameznih drugih storitev iz računa. Upravljavec v takih primerih uporabniku izda opomin in v skrajnem primeru lahko tudi odklopi vodomer in začasno prekine dobavo vode. To je zelo strog ukrep, ki za uporabnika predstavlja velik šok zato se lahko upravljavec posluži tudi začasnega ukrepa z omejevanjem dobave vode na življenjski minimum. V takem primeru se na mesto vodomera vgradi poseben plombiran ventil, ki ima možnost nastavitve minimalnega pretoka (npr. 50 l v enem dnevu). S tem je zagotovljena količina za minimalno oskrbo, ki zagotavlja minimalne potrebe za gospodinjstvo.
* Vir in fotografije: Komunalno stanovanjska družba Ajdovščina