Danilo Jejčič, rojen 23. januarja 1933 v Ajdovščini, je ena izmed najvidnejših osebnosti slovenske likovne umetnosti, še posebej znan kot vodilni predstavnik geometrijske abstrakcije. Njegova ustvarjalna pot, ki sega od slikarskih kolažev do grafike in fotografije, je pustila pomemben pečat v slovenskem in primorskem umetniškem prostoru.Začetki in izobraževanjeJejčič se je rodil v družini mizarja Franca Jejčiča in Marije Bavčar. Osnovno šolo je obiskoval v italijanskem jeziku (1939–1944), nato pa nižjo gimnazijo v slovenščini (1945–1948) v rodni Ajdovščini. Leta 1953 je zaključil Šolo za oblikovanje v Ljubljani, kjer je pridobil temeljna znanja oblikovanja in umetnosti. Svojo akademsko pot je nadaljeval na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je leta 1971 diplomiral iz slikarstva pod mentorstvom profesorja Gabriela Stupice, enega najpomembnejših slovenskih umetnikov 20. stoletja.
Jejčičeva umetniška kariera se je začela s slikarskimi kolaži v zgodnjih šestdesetih letih, ki so odražali njegovo spontano in impulzivno ustvarjalnost. Ti zgodnji eksperimenti so kazali vplive konstruktivizma, ki so pozneje postali temelj njegovega prepoznavnega sloga. Okoli leta 1971 se je pod vplivom tedanjih umetniških tokov posvetil geometrijski abstrakciji, kjer je raziskoval matematične ritme, vizualno percepcijo in dinamično ravnotežje kompozicij. Njegova grafična dela, pogosto ustvarjena s tehniko sitotiska, so postala sinonim za natančnost in estetsko dovršenost. Dela, kot so »Sklad I«, »Fuga II« ali »Movimento v rdečem«, odražajo sistematičen pristop k abstrakciji, kjer barve in oblike prehajo v harmonična sosledja. Prav ta prepoznavnost ga uvršča med ključne akterje op-arta in konstruktivizma na Slovenskem.
Poleg grafike se je Jejčič v zadnjih treh desetletjih intenzivno posvečal fotografiji. Sprva jo je uporabljal kot del grafičnega procesa, kasneje pa je razvil samostojne fotografske cikle, ki so bili predstavljeni na številnih razstavah. Njegove fotografije, kot na primer serija »Sledi civilizacije«, odkrivajo poetiko minevanja – časa, dneva ali civilizacije same. Z uporabo fotomontaž in dekonstrukcije podob je ustvarjal nov vizualni red, ki odmeva v sodobnem času, prenatrpanem z vizualnimi informacijami.
Jejčičeva dela so bila predstavljena na številnih samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini. Pomembni mejniki vključujejo retrospektivno razstavo v Mednarodnem grafičnem likovnem centru (MGLC) ob njegovi 80-letnici leta 2013 ter razstave v Pilonovi galeriji v Ajdovščini, kjer je med letoma 1973 in 1996 tudi deloval kot vodja. Njegov opus je bil deležen pohval za izvirnost in povezovanje različnih likovnih praks – od grafike do fotografije.
Danilo Jejčič ni bil le umetnik, ampak tudi kulturna osebnost, ki je zaznamovala primorski prostor. Živel in ustvarjal je v Ajdovščini, kjer je ostal zvest svojim koreninam. Leta 2023 je obeležil svoj 90. rojstni dan, ob čemer je dejal: "Umetnost lahko ujame trenutek, zaustavi minevanje, vsaj ohrani spomin. Večini to najbrž nič ne pomeni, nekaterim pa!" Njegova zapuščina je večplastna: od zgodnjih kolažev, preko sofisticiranih grafik do fotografskih raziskovanj. S svojim delom je obogatil slovensko umetnost in dokazal, da lahko geometrijska abstrakcija nosi globoko estetsko in čustveno moč. Njegova dela so in še bodo navdihovala generacije umetnikov in ljubiteljev umetnosti.
* Vir: Grok