Ceste so ostale enake in prav tako pregovorno drseč asfalt, ki ga dirkači poznajo daleč naokrog. Kot da bi se duh nekdanjih relijev Primorska in Saturnus, zaradi katerega je zaslovel tako imenovani “ajdovski krog”, preselil v današnji čas, ko nas v petek, 8. in soboto, 9. aprila čaka že enajsta izvedba Vipavska dolina. V spodnjih vrsticah vse kar morate vedeti o letošnji, enajsti izvedbi relija Vipavska dolina.
Le še starejši ljubitelji avtomobilov se bodo spomnili prvih izvedb relija Primorska. Konec šestdesetih in v začetku sedemdesetih let je bila ta prireditev del republiškega prvenstva Slovenije. Vozili so tudi po slikoviti cesti na Nanos, ki s pogledi na Vipavsko dolino še danes jemlje dih.
Vse več mladih fantov je takrat poskusilo svoje navdušenje nad avtomobili prenesti tudi v tekmovalno okolje. Med temi je najbolje uspelo Silvanu Luliku. Na prvem reliju Saturnus leta 1978 je bil še sodnik ob progi, nato pa se je usedel za volan in bil med najzaslužnejšimi za začetek ajdovske dirkaške mrzlice. Ker je dobro poznal okoliške ceste, jih je znal tudi predlagati organizatorjem takratnega relija Saturnus. Najprej je bila to 47-kilometrska preizkušnja iz Idrije prek Vojskega do Cola nad Ajdovščino, nato se je leta 1989 Saturnus na Ajdovsko preselil kar s tremi hitrostnimi preizkušnjami.
Pogled na ajdovske ulice pred 33 leti je bil med relijem precej drugačen kot danes. Dirkalnike so takrat na nove preizkušnje pripravljali kar ob cesti in na vseh razpoložljivih parkiriščih v mestu. Tja so se pripeljali spremljevalni kombiji s gumami, kantami za gorivo in nadomestnimi deli, navdušenci pa so z zanimanjem od blizu opazovali izjemne specialke kot so bile takrat vrhunske lancie delte. Žal do Ajdovščine takrat ni uspelo pripeljati zanimivemu gostu Mohammedu ben Sulayemu, ki je danes predsednik Mednarodne avtomobilske organizacije FIA.
Domačini in obiskovalci relija z vseh koncev Slovenije so se nato postrojili ob najzanimivejših odsekih, tekmovalci so si na glavo posadili čelado, zagnali motorje in nato se je začel prvi tako imenovani “ajdovski” krog hitrostnih preizkušenj. Bila je sobota, 27. maja 1989. Za marsikoga, najbrž tudi Silvana Lulika, se zdi kot bi se vse to dogajalo včeraj.
Vse od takrat že izvira navdušenje nad avtomobilskim športom v okolici Ajdovščine in Vipave. Skoraj desetletje je bil “ajdovski krog” nepogrešljiv del relija Saturnus. Hitrostne preizkušnje Predmeja, Vrhpolje in Manče (Velike Žablje) so postale sopomenke relija v Sloveniji in tudi danes so ti trije odseki še naprej sestavni del tukajšnjih relijev. Te ceste so pač ostale iste. Asfalt je ostal drseč, ob najbolj znameniti ovinkih se še vedno zbira na tisoče navdušencev in zmaga na teh cestah še vedno pomeni nekaj posebnega. Kot bi se duh relijev Primorska in Saturnus preselil v nove generacije tekmovalcev in navijačev.
Letos bo reli Vipavska dolina potekal že enajstič. Po zapletih z epidemijo covid-19, ki je eno izvedbo relija preprečila in lani organizacijo prestavila v junij, se reli letos vrača v april. To bo tudi prva izmed napovedanih 13 avtomobilskih dirk letos v Sloveniji. Vrača se tudi petkov večerni “superspecial” na ulicah Ajdovščine in nato dirkanje vsaj delno prav po tistih cestah, kjer so nekoč tukajšnji reliji zasloveli. Zadnji del hitrostne preizkušnje Višnje po nekdanjem “brzincu” Vrhpolje, preizkušnja Planina se začne v Mančah, pa nato še znani cesti prek Predmeje in proti Velikim Žabljam. Tam se bo odločala letošnja že enajsta izvedba relija Vipavska dolina, ki bo branila tudi sloves slovenske dirke z najboljšo atmosfero.
Pričakujemo lahko odlično vzdušje. Vrnitev atraktivne hitrostne preizkušnje po ulicah Ajdovščine, nekateri odlični tuji vozniki, državni prvak Rok Turk v novi generaciji Hyundaijevega dirkalnika Rally2, lanski državni prvak med dvokolesno gnanimi dirkalniki Marko Grossi letos prav tako v Hyundaijevem avtomobilu R5, Aleks Humar bo v Diviziji II poskušal ugnati vse mlade dirkače, najbolj množična bo spet najmanjša Divizija 1, kjer dvojni naslov državnega prvaka brani Nejc Mrak. Seveda bodo na štartu tudi domače posadke, ki bodo branile tudi barve domačega kluba Ajdovščina Motorsport. In dodajmo še to, da sta do zdaj le dva dirkača - to sta bila Rok Turk in Darko Peljhan - vozila na vseh relijih Vipavska dolina. Turk je s tremi zmagami tudi najuspešnejši voznik do zdaj.
Letos se bodo torej 8. in 9. aprila tekmovalni avtomobili spet postavili na štart in pisali nove zgodbe ter spomine. Za še en list v zgodovini relija in nadaljevanje “ajdovskega” kroga.